بازسازی ساختمان در مشهد
اگر شما می خواهید خانه و یا آپارتمان قدیمی خود را بازسازی کنید قطعا سوال هایی دارید که خیلی کوتاه و مفید اینجا به ان پاسخ می دهیم.
  • آیا منزل قدیمی خود را میتوانم بازسازی کنم ؟
  • بازسازی و نوسازی منزل و یا آپارتمان من چقدر هزینه دارد ؟
  • آیا می شود با بودجه مورد نظر من ، خانه و آپارتمان قدیمی من بازسازی شود؟
  • بازسازی خانه و بازسای منزل من چقدر زمان می برد؟
در اینجا کاملا مساله بازسازی را برای شما توضیح می دهیم تا بتوانید مراحل آن را بشناسید و تصمیم قطعی برای بازسازی آپارتمان در مشهد و یا بازسازی منزل قدیمی خود بگیرید. جهت مشخص کردن هزینه بازسازی و قیمت بازسازی باید حتما ابتدا از واحد و مکان مورد نظر شما بازدید صورت بگیرد کارشناسان و مهندسین شرکت معماری ارج جهت بازسازی بنا و بازسازی ساختمان شما در ابتدا مشاوره و بازدید را بدون دریافت هزینه انجام می دهند و حجم هزینه های بازسازی را و مراحل و جزییات کار را به شما اعلام می کنند. اگر شما به شرکت بازسازی در مشهد  مراجعه می کنید باید آن شرکت را از نظر سابقه فعالیت و لیست کارفرمایان قبلی و نیروهای اجرایی کاملا بررسی فرمایید. مشاورین شما برای بازسازی منزل باید دارای ویژگی ها و توانمندی های بالایی باشند زیرا بازسازی یک فعالیت کاملا تخصصی هست و نوعی مهندسی معکوس می باشد فکر نکنید این فرایند سطحی است اگر مشاور شما با تجربه نباشد قطعا شما را دچار ضضر های مالی می کند که جبران ناپذیر است.

بطور کلی فرآیند بازسازی خانه و بازسازی آپارتمان و بازسازی ویلا و یا هر فضای دیگری در شرکت بازسازی ارج در مشهد شامل مراحل زیر می باشد: 

  • بازدید و بررسی محل پروژه و شرایط موجود ( بدون هیچ گونه هزینه ایی) 
  • مشاوره تخصصی درباره خواسته ها و نیاز های کارفرما ( بدون هیچ گونه هزینه ایی) 
  • عقد قرارداد
  • برداشت و رلوه کار
  • طراحی فضای مورد نظر بصورت سه بعدی و نقشه های اجرایی 
  • برآورد هزینه ها و زمانبندی دقیق 
  • شروع بازسازی و اجرای کار طبق زمانبندی
برای کارفرما برآورد هزینه های بازسازی بسیار مهم است به همین منظور مشاور و شرکت بازسازی و اجرای دکوراسیون داخلی شما باید قیمت تمام دستمزد کارگرها و نیرو های اجرایی و متریال و مصالح را به روز بداند و برآورد دقیقی به شما بدهد در این بین ممکن است که شما مایل باشید هزینه ها متناسب با بودجه شما پیش برود و طراحی و اقدامات اجرایی را در بازسازی الویت بندی کنید که این برنامه ریزی هم قطعا باید توسط یک مشاور بازسازی و مشاور معماری و مهندسین درجه یک و با تجربه صورت بگیرد. در شرکت معماری ارج نیروهای اجرایی کاملا آموزش دیده هستند و برای هر موردی تخصص و توان لازم را دارا و همچنین بلحاظ وجدان کاری و تخصص و مهارت و نجابت و اخلاق و رفتار کاملا در سطح بسیار بالایی قرار دارند. بازسازی آپارتمان کوچک و بازسازی یک واحد بزرگ فرقی ندارد فقط نیازمند نیروی متخصص و مهندسین با تجربه است. شرکت بازسازی ساختمان واقعا یک فعالیت عمرانی به مراتب پیچیده تر از ساخت یک بنا است. شرکت بازسازی و دکوراسیون داخلی باید فضای کاربردی و به روز و زیبایی که شامل ایده های کاربردی باشد برای شما ایجاد کند . شرکت بازسازی خانه در مشهد باید ویژگی های بالا را کاملا دارا باشد و دغدغه های شما را کمتر کند. بازسازی واحد مسکونی در مشهد فقط شامل آپارتمان نی شود بلکه هر واحدی که نیاز به نوسازی و رینیو داشته باشد اعم از بازسازی مسکونی ، بازسازی تجاری ، بازسازی اداری ، بازسازی ویلا و … حتی عناصر کوچک تر در ساختمان مانند بازسازی آشپزخانه و یا بازسازی پذیرایی و سالن نشینمن و … پیمانکار بازسازی ساختمان قطعا باید بصورت مدیریت پیمان در کنار کارفرما پروژه را پیش ببرد. قیمت بازسازی ساختمان و هزینه بازسازی را می توانید در همین فرایند جویا شوید. بازسازی خانه در مشهد یا سایر شهرها نیز مانند تمام ساخت و سازهای دیگر قواعد و قوانین خاص خود را دارد. تمامی ساختمانها و بناها در مرور ایام و با استفاده‌ مداوم دچار افت کیفیت مصالح و فرسودگی میگردند. این امر و ترس از عدم امنیت بنای قدیمی سبب میشود تا افراد برای بازسازی ساختمانهای قدیمی خود اقدام کنند. از اصول بازسازی ساختمان در مشهد و کلانشهرها ایجاد زیبایی و بالا بردن مقاومت نهایی بنا است که میتواند عمر آن را بالا ببرد. مالکین و سازندگان اجرایی باید آن را رعایت کنند تا بتوانند نتایج دلخواه خود را بگیرند.

اصول بازسازی ساختمان

در برخی تعابیر لغت بازسازی یک اصطلاح معماری داخلی است که تلاش میکند از سازه موجود حفاظت کند و آن را بهینه سازی نماید. تبعا بنا به نوع دیدگاه مالک و معمار این بازسازی میتواند اشکال و تنوع مختلفی داشته باشد. اصول بازسازی ساختمان در مشهد و کلانشهرها به منظور ایجاد تغییرات برای تنوع، تعمیر یا مرمت بنا است. انجام مجموعه اقداماتی که برای حفظ استحکام و زیبایی ساختمان صورت می‌گیرد. نوسازی خانه می‌تواند بخش خاصی از خانه و یا کل خانه را مد نظر قرار دهد. این تغییرات میتواند شامل تغییرات جزئی و یا کلی و ساختاری باشد. بازسازی یک ملک به علت افزایش طول عمر مفید بنا، نو شدن ظاهر آن و کاربردی‌تر شدن فضاها ارزش افزوده بنا را نیز بالا می‌برد. بازسازی ساختمان در مشهد

قوانین بازسازی ساختمان

انجام هر فرآیندی براساس اصول بازسازی ساختمان باید طبق قوانین موجود صورت گیرد که این قوانین از پیش تعیین شده هستند. مالکین اگر میخواهند مشمول جریمه یا تخریب محل بازسازی شده نشوند موظفند تا این قوانین را به صورت کامل رعایت کنند. اگر میخواهید در بازسازی ساختمان خود یکی از موارد زیر را اجرا کنید حتما باید از شهرداری مجوز بگیرید:
  • جابجایی راه‌پله ‌ها
  • تخریب دیوارها و تیغه ‌های داخلی که بار ساختمان بر آنها سوار است و اگر تخریب شوند باعث کاهش پایداری ساختمان میشود.
  • جابجایی دیوارهای پارکینگ زمانی که منجر به از بین رفتن بخشی از فضای پارکینگ شود.
  • جابجا کردن بخشهایی از ساختمان که بر طبق ضوابط شهرسازی ممنوع است.
برای بازسازی ساختمان در مشهد و در مرحله‌ اول باید نقشه کامل و جامعی از ساختمان و شکل بنای خود داشته باشید. در این نقشه باید تمامی اجزا و لوازم موجود ساختمانی وجود داشته باشند:
  • مشخصات کامل ساختمان
  • تعیین کاربری ساختمان و مصالح بنا
  • استاندارد قطعات
  • خدمات فنی
  • مشخصات تأسیساتی بنا
  • خصوصیات ساختاری ساختمان
شما موظف هستید شرایط ساختمان و جزئیات مربوط به هر بخش از بنای خود مانند نمای ساختمان، سقف پلکان‌، زیر زمین، اتاقهای خواب، پذیرایی، هال و آشپزخانه را شرح دهید. در انتها باید با بررسی دقیق ساختمان خود، نقطه و محلهایی که قصد بازسازی ساختمان در مشهد را دارید به طور کامل مشخص کنید. حتما بر اساس تجربه میدانید که هیچ فرقی هم نمیکند یک آپارتمان مسکونی دارید یا مغازه.

مراحل بازسازی ساختمان

اولویت بندی مراحل بازسازی ساختمان در مشهد قطعاً امری مهم برای برنامه ریزی ساختمان است. مراحل بازسازی یک ساختمان در مشهد و هر شهری را می‌توان به سه مرحله کلی تقسیم کرد:
  1. تخریب
  2. ساخت
  3. طراحی داخلی
که هر کدام  دارای زیر مجموعه فعالیت‌های مختص به خود هستند. باید گفت قبل از انجام هر کاری باید برای برنامه بازسازی خود نقشه‌ای جامع طرح کنید. در این حالت با شرکتهایی که در این زمینه فعالیت دارند قرارداد بسته و کار را برعهده آنها بگذارید. در هر حالت ابتدا باید نقشه کلی ساختمان و مواردی که قصد بازسازی ساختمان در مشهد را دارید به طور کامل و واضح مشخص کرده و در مورد مصالح و هزینه‌های مربوطه بررسی‌های لازم صورت گیرد. بازسازی ساختمان در مشهد

مرحله تخریب در بازسازی ساختمان

تخریب مختص قسمتهایی از بنا است که قصد دارید در آنها تغییرات کلی ایجاد کنید. مجری در این مرحله دیوارها و قسمتهایی از خانه را که بر اساس طرح تصویب شده، برمیدارد . قسمتهایی از ساختمان که نیاز به حذف آن وجود دارد را با بر اساس طرح و با مشورت مهندسین محاسب و مهندسین ساختمانی حذف می‌کند. در حذف دیوارها توجه به نوع بنا (فلزی، بتونی و بنایی) و نقش دیوار در تحمل بار ساختمان ضروری است. با افراد متخصص در این زمینه مشورت داشته باشید تا احیاناً به بنا آسیبی وارد نشود. همچنین باید در محلهایی از ساختمان که رفت و آمد زیادی در جریان است برای محافظت ماشینهای عبوری و عابرین پیاده، ساکنین و کارگران به ایجاد حفاظ و داربست اقدام کنید. مقررات ایمنی در این مرحله توسط شهرداری به شدت پیگیری میشود. این مقررات به منظور حفظ جان عابرین و کارگران واقعا ضروئری است. سپس شروع به کندن شیرآلات و کابینت و وسایل ساختمان و قطع کنتور گاز میکند. بعد از انجام عملیات گفته شده، تخریب مکانهایی که قصد بازسازی دارند را شروع میکند.

مرحله ساخت در بازسازی

مرحله اصلی در انجام بازسازی یک ساختمان مرحله ساخت آن است. تمام محلهایی که در آنها تخریب انجام شده و قصد تغییر وجود دارد مورد ساخت و ساز مجدد قرار میگیرد. این موارد ممکن است بازسازی اصلی و زیر ساختی باشد مانند انجام تغییراتی در تیر و ستون و دیوارهای اصلی. با نظر مهندسین برای رفع نواقص و استحکام سازی بیشتر اقدام کرده و یا میتواند بازسازی فرعی انجام دهید. مانند ساخت و انجام تغییرات در سرویسهای دستشویی، حمام، اتاقها و سایر نقاط ساختمان (غیر از قسمت اصلی سازه). در این مرحله ممکن است با توجه به نیاز ساختمان شیرآلات، لوله و اتصالات آنها، سیم کشیها و … با توجه به طرح جدید مورد بازسازی، تغییر و تعویض قرار میگیرند که در بیشتر موارد بناهای قدیمی از این نظر مورد بازسازی قرار میگیرند. موارد زیر نیز جزو مراحل ساخت هستند که میتوانند با توجه به تعمیرات هر ساختمان متفاوت باشند:
  • تعویض لوله کشی آب سرد و گرم مصرفی و داکت و سیمکشی مجدد نسبت به نقشه جدید
  • اجرای سیم کشی برق طبق نقشه ‌های جدید
  • اجرای سیمان‌کاری و ایزولاسیون سرویسهای بهداشتی و آشپزخانه (پس از خشک شدن سیمان‌کاری)

طراحی داخلی در بازسازی

در مرحله بعد بازسازی ساختمان در مشهد، طراحی داخلی و انجام امور مربوط به تزئین و زیبا سازی داخلی و یا نما سازی ساختمان است. این مرحله میتواند شامل موارد زیر باشد :
  • گچ کاری و سقف کاذب
  • نصب کلید و پریزهای ساختمان و تزئینات نورپردازی
  • اجرای دیوارپوش یا کاغذ دیواری
  • رنگ دیوار و سقف
  • قرنیز
  • کف سازی
  • اجرای کاغذ دیواری و پارکت
  • سرامیک بین کابینتی و سنگ آنتیک
  • ساخت کمدهای دیواری و کابیت‌ها
  • نصب شیرآلات
  • سینک و کاسه روشویی
  • نصب در‌های داخلی ساختمان و …
از جمله مراحل مربوط به طراحی داخلی است. بازسازی ساختمان در مشهد برای رهایی از فرسودگی واحدهایی است که از کارایی لازم برخوردار نیستند. فضای آنها تکراری و کسالت بار شده و با نیازهای جدید سازگاری ندارند. این امکان وجود دارد که با رعایت بعضی از اصول، کاملا فضای زندگی خود را عوض کنید. با تغییر متریال های به کار گرفته شده در ساختمان ، وضعیت منزل خود را از این ‌رو به آن‌ رو کنید. با نوسازی و طرح نو روحی تازه به محل زندگی خود ببخشید. چرا که بخش اعظمی از عوامل ایجاد نشاط در خانواده و بالا بردن کیفیت زندگی، به رضایت از محل زندگی‌ مربوط میشود. در اکثر اوقات برای انجام این تغییرات لزومی ندارد حتما ساختمان خود را کاملا تخریب کنید. چون در بسیاری از موارد انجام این‌کار مقدور نیست (مثلا منزل شما یک واحد آپارتمانی است) یا عواملی چون هزینه ‌های سرسام آور یا عدم آشنایی با اصول بازسازی ساختمان در مشهد و کلانشهرها، انجام اینکار را مشکل میکند.

نظر کارشناسی ما

در این مجال پیشنهاداتی اصولی و نسبتا ساده در انجام بازسازی خانه و بازسازی فضاهای داخلی ارائه میگردد. بعد از توضیح مفاهیم اولیه ، شما را با انواع روشهای بهینه‌ سازی، بازسازی و نوسازی آشنا خواهیم کرد.

انواع تغییرات در ساختمان

از منظر فنی مهندسی اقداماتی که برای تغییرات در ساختمانها صورت می گیرد به سه دسته تقسیم میشود:
  • بهسازی ساختمان
  • بازسازی ساختمان
  • نوسازی ساختمان

بهسازی

مجموع اقدامات و فعالیتهایی که برای بهبود بنا و سازه صورت میگیرد که خود شامل چهار اقدام زیر است:
  • تعمیرات
  • حمایت
  • حفاظت
  • استحکام بخشی

بازسازی

بازسازی یعنی حفاظت از ساختار سازه هر بنایی است. اما سخن ما بر پایه اصول ساخت ساختمانها و معماری بناها است. بدون در نظر گرفتن ایده های نوگرایانه‌ی معماری و منطبق‌ با اصول و گواهی ‌نامه ‌های استاندارد بازسازی.

نوسازی

نوسازی بنا اقداماتی است که فقط ساختارها و متریال‌ های نو را در بناهای قدیمی بازنشانی میکنند. و این عملیات میتواند برطبق ایده ‌های مد روز، جلوه نوینی به ‌آن ببخشد. بدون ‌آنکه لزوما حتی اثری از بنای قبلی مانده باشد و یا حداقل محتوای تاریخی هنری آن حفظ شده باشد. در فرهنگ عامه به تغییراتی که در قالب انجام بهسازی و نوسازی ساختمان صورت میگیرد نیز بازسازی ساختمان گفته میشود. البته از دیدگاه یک معمار این یک اشتباه مصطلح است که رخ میدهد. بنا بر این در ادامه هر جا از بازسازی ساختمان سخن گفته شد منظور ترکیبی از کلیه اقدامات بهسازی ، بازسازی و نوسازی ساختمان است. بازسازی ساختمان در مشهد

انواع بازسازی ساختمان

از دیدگاه فنی بازسازی به سه دسته تقسیم میگردد:
  • بازسازی ساختاری یا سازه‌ ای (بهسازی ساختمان)
  • بازسازی تزئینی
  • بازسازی هنری و معماری (مرمّت)

بازسازی ساختاری

از بازسازی ساختاری یا سازه ای، در برخی از ساختمانهای قدیمی و یا ساختمانهایی که فاقد نقشه های مناسب هستند استفاده میشود. همچنین برای رسیدن به اهدافی مشخص در ساختمانهای تجاری از بازسازی ساختاری استفاده میشود. علتهای آن میتواند موارد زیر باشد :
  • حفظ ساختار بناهایی که نیمه فرسوده یا به طور کامل فرسوده شده اند
  • مطالعه روی مصالح، جنس و مواد قسمتهای از دست رفته
  • خطرناک بودن ساختمان قدیمی
  • عدم وجود نقشه ازبیلت و کمبود فضای کافی و زیاد بودن فضاهای غیرقابل استفاده
  • بالا بردن ارزش ساختمان موجود

متدهای متداول

از اقدامات متداولی که در بازسازی ساختاری صورت میگیرد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
  • طراحی دوباره‌ نقشه‌ ساختمان و افزایش فضا
  • بازسازی و ساخت مجدد زیرزمین
  • بازسازی و نوسازی تجهیزات و اتصالات
  • طراحی نقشه ساختمان با توجه به مصالح به کار رفته
  • طراحی و بهینه سازی فضا
این بازسازی به طور کامل تخصصی است و قطعا به تیمهای اجرایی زیر نظر متخصص نیازمند است. حتما باید برای انجام این‌گونه پروژه‌ ها از مشاوره یک مهندس خبره (رشته ‌های عمران و معماری) کمک گرفته شود. در این نوع طراحی باید موارد زیر در نظر گرفت:
  • نوع اسکلت سازه
  • نوع سقف سازه
  • نوع سازه نگهبان
  • نوع سیستم مقاوم جانبی
  • مشخصات مکانیکی خاک

ساخت و بازسازی زیرزمین

تغییر دکوراسیون داخلی فضای زیرزمین ، یکی از راهکارهایی است که برای استفاده بهینه از فضای ساختمان، استفاده میشود. ابتدا به این مسئله فکر کنید که به چه چیزهای تازه ای در خانه احتیاج دارید. آیا قصد دارید که مهمانها را به یک اتاق مهمان دلپذیر دعوت کنید. یا اینکه یک اتاق ویژه بازی کودک مهیا سازید؟ پس می باید بر اساس نیازهایتان و براساس آنچه که واقعا دلتان میخواهد، اقدام کنید. درهرصورت ایده های دکوراسیون فراوانی وجود دارد که میتوانید همه آنها را محقق کنید. زیرزمین یکی از چالش برانگیزترین بخشهای خانه برای تغییر دکوراسیون و بازسازی منزل، محسوب میشود. بگذریم از اینکه بعضا فکر میکنند این فضا چقدر تیره و نامانوس به نظر می آید!

بازسازی تزئینی ساختمان

هر نوع تغییر در راستای زیباسازی و تغییر دکوراسیون داخلی ساختمان را میتوان در این بخش قرار داد. تغییراتی در:
  • کفپوش
  • دیوارپوش
  • نقاشی و تعمیرات جزئی (تغییر رنگ بنا)
  • سقف کاذب (کناف، آسمان مجازی، سقف کششی)
  • نورپردازی داخلی (انواع چراغها)
  • دکوراسیون داخلی آشپزخانه و کابینتهای آن و …
روشهای تغییر دکوراسیون در منزل عموما با کمترین هزینه به انجام میرسد تا بار مالی زیادی را به کارفرما تحمیل نکند. این امر در صورتی میتواند متفاوتتر و در شکل گسترده تری دنبال شود که نیاز به یک تغییر دکوراسیون اساسی حس شود. برای این منظور توصیه میشود از متخصصین دکوراسیون داخلی مشاوره گرفته تا بهترین انتخاب در بازسازی، انجام پذیرد. روشهای تغییر دکوراسیون در بازسازی ساختمان بسیار گسترده است. میتوان این تغییرات را در آشپزخانه ، اتاق نشیمن و یا اتاق پذیرایی اعمال نمود. در هر قسمتی از منزل امکان رسیدن به یک دکوراسیون متفاوت (سبک و سیاق) وجود دارد. به عنوان مثال میتوان یکی از روشهای تغییر دکوراسیون منزل را تعویض مبلمان بدانیم. یا اینکه با نصب یک کاغذ دیواری متفاوت به این مهم دست پیدا کنیم. همچنین میتوان به تغییر دکوراسیون در آشپزخانه با نصب یک کابینت به این هدف دست پیدا کرد. این به نیاز کارفرما بستگی دارد که تنوع و زیبایی برای کدام یک از بخشهای منزل را مورد نیاز خود میداند. در هر صورت باید علت تغییر دکوراسیون واضح و معقول باشد. از مزاياي بازسازي ساختمان به صورت تزئيني ميتوان جذابيت بيشتر براي بنا و افزايش ارزش آن را نام برد. مزایای بازسازی ساختمان به صورت تزیینی عبارتند از :
  • کوتاهی زمان بازسازی
  • صرف هزینه کمتر
  • دیده شدن تغییرات در چشم بیننده
قبل از انجام هر کدام از این بازسازیها در ساختمان (چه تزئینی چه ساختاری) و صرف هزینه‌ های بسیار و همچنین وقت فراوان، باید دقت کنید که آیا ایجاد این تغییرات به دردسرها و هزینه ‌های احتمالی می‌ارزد یا خیر؟ در غیر این صورت نتیجه‌ای جز نارضایتی پس از پایان پروژه و ضرر نخواهید دید.

بازسازی آپارتمان

یکی از دلایل اصلی ضرورت نوسازی و بازسازی آپارتمانهای قدیمی، فرسایش است. حوادث طبیعی، آتش سوزی، شرایط آب و هوایی، استفاده مداوم از ساختمان و بهره برداری های نامناسب گاه خسارتهایی را بر پیکره بنا به وجود می آورد. تعمیر و نگهداری این خسارت ها گاه بدون نیاز به تخریب و با بازسازی قابل جبران است. سیستم تاسیسات، لوله های آب و فاضلاب در اثر استفاده مکرر و پوسیدگی، دچار نقصهایی خواهند شد. برق کشی ساختمان نیز ممکن است با تغییر کاربری یا نصب دستگاه های جدید دیگر کاربرد نداشته باشند. در چنین مواقعی دریافت خدمات بازسازی، بهترین گزینه نسبت به تحمل مشکلات و هزینه های جا به جایی به یک ساختمان جدید است. بازسازی بخشهای مختلف دکوراسیون آپارتمان میتواند تاثیر شگفت انگیزی بر حال و هوای آن بگذارد و انرژی زیادی به قسمتهای مختلف آپارتمان بدهد. گاهی با ایجاد یک تغییر کوچک، به عنوان مثال با تغییر رنگ یک دیوار و یا تعویض روکش مبلمان نشیمن میتوان تغییر و تحولی بزرگ در فضای داخلی آپارتمان ایجاد کرد. فنون دکوراسیونی زیادی وجود دارند که میتوانند به داشتن آپارتمانی با حس و حال جدید کمک کنند. گاهی این فنون بسیار کوچک و جزئی و گاهی با تغییراتی وسیع تر و  بزرگتر در ابعاد همراهند که در این صورت به آنها بازسازی آپارتمان گفته میشود. پیش از انجام مراحل بازسازی آپارتمان و تعمیرات مربوطه نیاز است پاسخ برخی سوالات مشخص شوند. این پرسشها میتوانند سوالاتی از این قبیل باشند:
  • می خواهیم کدام فضاهای آپارتمان را مورد بازسازی قرار دهیم؟
  • هزینه کردن برای بازسازی و نوسازی آپارتمان تا چه مقدار برای ما مقدور است؟
  • فضای بازسازی شده به چه منظور مورد استفاده قرار خواهد گرفت و چه کاربری خواهد داشت؟
  • کدام سبک دکوراسیون آپارتمان را در بازسازی انتخاب کرده ایم؟
  • میزان اهمیت طراحی برای ما چقدر است؟
  • در بازسازی بخش های تعیین شده آپارتمان چه نوع متریال و مصالحی مورد پسند ماست؟
  • تکلیف چیدمان آپارتمان بعد از بازسازی چه خواهد شد و ترجیح ما استفاده از کدام وسایل و لوازم خانگی است؟
پس از یافتن پاسخ ، برای شروع بازسازی بهتر است اولویت بندی به شرح زیر صورت پذیرد:
  1. بازسازی آشپزخانه
  2. بازسازی سرویس بهداشتی
  3. بازسازی نشیمن و سالن پذیرایی
  4. بازسازی اتاق ها
قیمت بازسازی آپارتمان در بیشتر سایتها و ژورنالهای مربوطه بر اساس مترمربع گزارش میشود و کمینه و بیشینه ای برای آن در نظر گرفته میشود. اما باید توجه داشته که تعیین هزینه بازسازی به صورت متر مربعی با گستره بزرگی مواجه میباشد. بازسازی ساختمان در مشهد چرا که میزان و کیفیت مواد و متریال به کار رفته، میزان تغییرات و سطح انجام کار در این موارد بسیار تاثیرگذار است. تعیین متوسط هزینه برآورد شده برای دستمزد نیروی انسانی مشغول در پروسه بازسازی نیز با نوسانات تورم فعلی میتواند همراه باشد. همچنین به عنوان نکته اساسی در نظر داشته باشید: در بازسازی به خصوص آپارتمانهای قدیمی بایستی حواستان به واحدهای بالا، پایین و طرفین باشد تا در هنگام بازسازی هیچ گونه آسیبی به آنها وارد نشود.   بازسازی میتواند تا حدی حرفه ای انجام پذیرد که تنوع و تازگی ایجاد شده در آن بالاتر و بیشتر از خرید یک آپارتمان شیکتر و نوساز باشد. توصیه میشود در صورت نداشتن تجربه کافی در مورد بازسازیهای عمیق از خدمات یک شرکت بازسازی آپارتمان استفاده کنید تا نتیجه ای ایده آل حاصل گردد.

بازسازی آپارتمان کوچک

بازسازی آپارتمانهای کوچک شیوه ای مناسب و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه جهت کارایی بیشتر و افزایش فضای مورد استفاده در آپارتمان میباشد. برخی از مواقع، چیدمان و طراحی داخلی یک آپارتمان کوچک طوری است که فضای داخلی آن را خیلی کوچکتر از آنچه که هست نشان میدهد. طراحی داخلی و نوع چیدمان وسایل در آپارتمان یکی از کلیدی ترین نکات در بازسازیهای کوچک است. در مورد نوع چیدمان آپارتمان خود حتما با یک مشاور یا طراحی که سبک کار او را می پسندید مشورت نمایید. چرا که در صورت خرید گران قیمتترین وسایل خانه و مرغوبترین متریالها برای بازسازی تا زمانی که این وسایل و نوع طراحی و دکوراسیون با هم هماهنگ نباشند موفقیتی نخواهید داشت. باید این دکوراسیون سبک خاصی داشته باشند تا هزینه صرف شده اتلاف و طراحی آپارتمان مطلوب نظر واقع شود. به عنوان مثال در چیدمان سالن پذیرایی آپارتمانی با تم سفید قرار دادن یک کاناپه رنگی بسیار شیک و حرفه ای جلوه خواهد کرد. شاید رنگ زده شده به دیوارها از نوع بهترین رنگ و مبلمان تهیه شده گران قیمتترین مبلمان یک مغازه لوکس در بالای شهر باشد. اما آنچه در آپارتمان شما دیده خواهد شد چیزی نخواهد بود جز یک فضای دلگیر و ناموزون که ارزش مواد و وسایل گرانقیمت آن نیز به چشم نخواهد آمد.

بازسازی داخلی آپارتمان

در بازسازی داخلی آپارتمان رنگ آمیزی دیوارها و سقف آپارتمان به خصوص آپارتمان های کوچک نقش بسیار مهم و اساسی میتواند در بازسازی اصولی آن ایفا نماید. در این مرحله بایستی دقت داشته باشید که برای پوشش دیوارها و سقف آپارتمان خود کدام رنگ و طراحی را می پسندید. ایرانیان اغلب طرحهایی با رنگ روشن و سفید را بر سایر رنگها ترجیح می دهند چرا که رنگ روشن و سفید در عین سادگی میتواند زیبایی بی نظیری به آپارتمان شما ببخشد. درست است که انتخاب رنگ بازسازی داخلی آپارتمان موضوعی کاملا سلیقه ای و مطابق با نظر و خواست صاحب آپارتمان انجام میپذیرد. اما در انتخاب رنگ علاوه بر مورد پسند بودن آن بایستی روی تناسب رنگ با اندازه و وسایل آپارتمان نیز دقت کرد. معمولا در بازسازیهای کوچک برای دلبازتر کردن و بزرگتر به نظر رسیدن آپارتمان بهتر است از رنگ های روشن و به خصوص رنگ سفید برای رنگ آمیزی دیوارها و سقف آپارتمان استفاده شود.

بازسازی آپارتمان قدیمی

بازسازی آپارتمان قدیمی و یا حتی آپارتمانهایی که عمر زیادی ندارند میتواند شامل مواردی ذیل باشد :
  • تعویض کابینت آشپزخانه
  • تغییر دکوراسیون داخلی
  • ایجاد تغییرات در تیغه بندی
  • تعویض کفپوش آپارتمان
  • رنگ آمیزی دیوارها و یا نصب کاغذ دیواری روی آنها
  • تعمیرات حمام و سرویس بهداشتی
  • بازسازی تاسیسات لوله کشی
  • تعویض یا ایجاد تغییرات در درب و پنجره های آپارتمان
  • تعمیر یا تعویض سیستم گرمایش و سرمایش و …
امروزه بازسازی آپارتمانها نیاز افراد خانواده را بدون احتیاج به تغییر محل و به صرفه از نظر اقتصادی فراهم میکند. از این رو اهمیت و محبوبیت ویژه ای در میان اقشار مختلف  مردم دارد. در بازسازی آپارتمانهای قدیمی و کوچک به نورپردازی در بازسازی داخلی آپارتمان توجه ویژه ای داشته باشید. بدین منظور میتوانید از نورهای مصنوعی بیشتری در فضای داخلی استفاده کنید. همچنین انتخاب فرشهای بزرگ در طراحی دکوراسیون آپارتمان های کوچک گزینه مناسبی محسوب نمیگردد. پس بهتر است موکتهای بدون طرح با رنگ های خنثی و فرشهای کوچک در طراحی استفاده شود تا فضای آپارتمان کوچک و دلگیر جلوه نکند. در مورد آپارتمان های با متراژ کم و سقف کوتاه استفاده از پرده هایی که رنگ خنثی و طرحی ساده داشته باشند توصیه میشود.

مراحل کلی بازسازی آپارتمان

مراحلی به شرح زیر می باشد:
  1. بازسازی داخلی ساختمان
  2. بازسازی فضای خارجی ساختمان ها
در این زمان شما دو مقوله مهم که در بالا ذکر شد را پیش رو خواهید داشت. در این رابطه میتوانید ابتدا بازسازی داخلی ساختمان خود را انجام دهید. چرا که تجربه نشان داده است بازسازی داخلی ساختمانها در اولویت میباشد. از این رو مراحلی برای بازسازی داخلی ساختمانها نیز در نظر گرفته شده است که این مراحل به شرح زیر خواهد بود:
  • بازسازی کامل آشپزخانه
  • برداشتن دیوار ها
  • تعویض لوله کشی ها
  • تعویض کلی کفپوش
  • تعویض کلی دیوارپوش
  • تعویض کلی سقف
  • تعویض کلی سیستم نورپردازی
  • تعویض کلی کابینت ها
و در آخر باید به خرید سیستمهای جدید برای آشپزخانه نیز اشاره کرد.

مرحله دوم بازسازی آپارتمان

مرحله دوم بازسازی بخش اتاق نشیمن و هال و پذیرایی میباشد. در این بخش شما شاهد:
  • تعویض کفپوش ها
  • تعویض دیوارپوش ها
  • تعویض سقف
  • تعویض سیستم نورپردازی
  • تعویض سیستم گرمایشی
  • تعویض سیستم سرمایشی
  • تعویض درب و پنجره ها
  • اضافه کردن برخی از آپشن ها نظیر: دیوار پشت ال سی دی، شومینه و غیره
در مرحله سوم  بازسازی آپارتمان در بخش اتاق خوابها را داریم. در این مرحله شما باید به یک نکته بسیار مهم توجه کنید. از آنجایی که خانه های قدیمی دارای تعداد اتاق بسیار زیادی میباشند. در صورتی که شما از نظر تعداد به همه اتاق ها نیاز نداشته باشید می توانید برخی از آن ها را تخریب نموده و فضای آن را به اتاق نشیمن یا پذیرایی اضافه کنید. در این مرحله‌ی بازسازی در بخش اتاق خوابها ما شاهد این رویدادها خواهید بود:
  • تعویض دیوارپوشها
  • تعویض کفپوشها
  • تعویض سقف
  • تعویض کمد دیواریها
  • تعویض درب و پنجره
تصمیم گیری در مورد نوع پوشش دیوارهای آپارتمان و اجرای آن جزو گزینه های بازسازی داخلی آپارتمان قرار میگیرد. در نظر گرفتن تناسب با فضای داخلی آپارتمان، مطالعه و تحقیق و مشورت با کارشناسان و طراحان داخلی میتواند در انتخاب بهترین گزینه برای پوشش دیوارهای آپارتمان بسیار موثر باشد. البته ذکر این نکته که پیش از انتخاب و اجرای هر طرحی در محل مدنظر  بایستی نمونه کارهای قبلی نصب شده آن را مشاهده و سپس در اجرا و نصب آن تصمیم گیری کرد ضروری میباشد. بازسازی ساختمان در مشهد

نوسازی آپارتمان

در نوسازی آپارتمان جهت بازسازی حمام و سرویس بهداشتی، کارشناسان بازرسی و تاسیسات سرویس را بازدید میکند. در صورت تشخیص فرسودگی بایستی نسبت به تعویض آنها قبل از هر اقدامی در بازسازی حمام و سرویس بهداشتی اقدام کرد. به عبارتی در بازسازی حمام و سرویس بهداشتی بهتر است امور بازسازی را به صورت اولویت بندی شده انجام داد. متداول ترین مراحل و اولویت بندی برای بازسازی سرویس بهداشتی میتواند به صورت عایق بندی دیوارها و کف حمام و سرویس، تعمیر و تعویض تاسیسات و لوله کشی، تعویض و نوسازی کفپوش و شیرآلات باشد. نکته قابل توجه نوسازی آپارتمان این است که در بازسازی حمام و سرویس بهداشتی با هزینه هایی کمتر و ایده هایی خلاقانه میتوان فضای داخلی حمام و سرویس را بسیار شیک و مدرن طراحی کرد.

بازسازی آشپزخانه آپارتمان

بازسازی آشپزخانه در آپارتمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می تواند سهم بسزایی در زیباسازی آپارتمان داشته باشد. به ویژه در بازسازیهای کوچک جهت بزرگتر دیده شدن فضا از طراحی اپن و جزیره برای آشپزخانه ها استفاده میشود. با این ترفند آشپزخانه را در معرض دید بیشتر و حساسیت روی طراحی و دکوراسیون آن را چند برابر مینماید. بازسازی آشپزخانه آپارتمان میتواند شامل مواردی همچون تعویض کابینتها، تخریب و نوسازی دیوارها و آرک های قدیمی، تعویض و نوسازی لوله کشیها و شیرآلات، تعویض کفپوش آشپزخانه و کاشی کاری باشد. برای هریک از این موارد روشهای هوشمندانه ای جهت بازسازی ساختمان در مشهد و ایجاد تغییرات در آشپزخانه وجود دارد. با اندکی مطالعه و جستجو در سایتهای طراحی دکوراسیون و بازسازی میتوان آنها را دریافت و با ایده هایی مبتکرانه یک بازسازی آپارتمان هوشمندانه انجام داد. تعویض کابینت ها در بازسازی ساختمان در مشهد آشپزخانه بسیار چشمگیر خواهد بود. دقت در تعیین ارتفاع کابینتها بسیار مهم است. ارتفاع مناسب کابینتها علاوه بر سهولت در دسترسی، میتواند روی زیبایی و تناسب وسایل آشپزخانه نیز تاثیرگذار باشد. تعویض و نوسازی کفپوش آشپزخانه به دلیل استفاده زیاد از این بخش آپارتمان و وجود انواع آلودگیها و چربی و رطوبت در این مکان بایستی زود به زود انجام پذیرد. استفاده از میز جزیره در فضای آشپزخانه میتواند یک ایده بازسازی عالی باشد. علاوه بر بازسازی و نوسازی دیوارها، کف، سقف، کابینت ها، شیرآلات و … استفاده از وسایل و ابزار مدرن و مناسب برای طراحی داخلی آشپزخانه آپارتمان نیز در بازسازی آن بایستی مورد توجه قرار گیرد.

بازسازی هنری و معماری (مرمّت)

دلایل متعددی برای بازسازی ساختمان وجود دارد. ممکن است یک ماکت شبیه سازی شده وجود داشته باشد که سبب شود اقدام به احیای یک اثر تاریخی از دست رفته یا تخریب شده صورت پذیرد. این بنا ممکن است دارای ارزش تاریخی و فلسفه‌ی هنری و معماری بالایی باشد. این بنا میراث فرهنگی یک ملت است که دارای ارزشها و ویژگیهای خاصی است. چنین میراثی نشان ‌دهنده مفاهیم مدنی و نماد تمدن و بیان کننده هویت آن مردم است. نگهداری و حفاظت از آنها و سپس احیا کردن آنها بسیار مهم و حساس می‌ باشد. در نتیجه ابزار های بسیار دقیقی نیز اختراع شدند تا تمام اطلاعات لازم را برداشت و درخود نگه دارند. تمامی اطلاعات مربوط به سازه، مصالح و سیستمهای نصب شده در پروژه بازسازی ساختمان، به طور مستقیم به متریال‌ ها و تجهیزاتی که مورد استفاده معمار یا مرمت‌ کننده آن بنا قرار می گیرد، مربوط میشود. در حقیقت مدل‌ سازی ساختمانها و ابنیه تاریخی، مرمت را آسانتر میکند. این سیستم و نوع بازسازی که در نگاه عامیانه به آن بازسازی ابنیه تاریخی گفته میشود، براساس نظریه‌ های ترمیمی صورت میگیرد و بسیار قانونمند و محدود است. لذا این نوع از پروژه ها با بازسازی منازل و ساختمانهای مسکونی بسیار متفاوت است.

مرمت علمی (آرکئولوژریک)

برای بناهای با ارزش تاریخی که مربوط میشود به دوران پهلوی اول و قجر. این مرمت شامل: حفاری بنا با رعایت اصول علمی و فنی مهندسی فرم دادن به بنا جهت بازدید سیّاحان و محققان حوزه هنری

مرمت هنری (آرتئیستیک)

در این نوع مرمت، مرمت‌ کننده قسمتهایی از بنا را که از بین رفته یا اصلا وجود نداشته، با فانتزی و خلاقیت خود مجددا بازسازی می ‌نماید. از ایده‌ های جدیدتر و به‌ روزتر جهت بازسازی و نوسازی استفاده میکند تا بنا علاوه بر حفظ ارزشهای گذشته، با استفاده از تجهیزات امروزی عمرانی، طول عمر بالاتری داشته باشد. اين نوع ساختمان که با نماي سنگي آراسته شده و يادآور کاخهای سلطنتی است. در حقيقت يک ساختمان قديمي با ارزش است که مورد انواع مرمتها از لحاظ معيارهاي نوين قرار گرفته است.

معیارهای نوین مرمت

مرمت حفاظتی:

در این روش ادعایی بر انجام تصمیم فوق‌ العاده‌ ای، چه از لحاظ فنی و چه هنری، وجود ندارد. فقط هدف اصلی نگهداری و حفاظت از بناست، بدون آنکه محتوای هنری و فلسفی وجودی آن تغییر کند.

بازسازی سبکی (آناستیلوزی) :

برای بناهای مربوط به گذشته‌ های خیلی دور که میزان ویرانی آن‌ها بسیار زیاد است. همچنین نمایانگر سبک یا شیوه معماری خاصی باشد که از طرفی تکمیل آنها  دروغین جلوه کند.

پاکسازی سبکی:

ممکن است دخالتها و تعداد متریالها و تجهیزاتی که به بنای اصلی افزوده شده و در نقشه های قبلی اصلا وجود نداشته باشند. حتی از طرف مرمت کننده‌ بعدی افراطی یا بی‌ مورد تشخیص داده ‌شده و حذف و اضافات زیادی روی آن اعمال شده است. حذف این عناصر اضافی یا به ‌نوعی افراطی را پاکسازی می گویند.

مرمت تکمیلی (الحاقی) :

تکمیل تخریبهای صورت گرفته برای کاربردی‌ تر شدن این سازه‌ ها در فضای عمومی و شهری نوین و به‌ خدمت در آوردن ‌آنها برای راحتتر کردن قسمتی از زندگی مردم. به این عملیات ملحق کردن سازه ‌های غیر قابل استفاده به ساختمانهای کاربردی شهر، مرمت الحاقی میگویند.

باز زنده‌ سازی :

این شکل از مرمت و بازسازی نقش تاریخی سازه یا بنا، تعیین‌ کننده بوده و چگونگی مرمت آن با وسواس همراه میکند.

مرمت استحکامی:

بازسازی کالبد و اسکلت بنا به منظور استحکام بخشیدن به ‌آن و تضمین پایداری آن در روند کارکرد آینده آن.

مرمت جامع:

در این نوع مرمت علاوه ‌بر برپایی و نگهداری بنا، بازگشت و احیای آن بنا نیز صورت می گیرد. البته در این نوع مرمت خاص، معمار میتواند عملکرد جدیدی را متفاوت با عملکرد گذشته آن ساختمان تعریف کند. این سبک از مرمت و ترمیم که از نامش هم پیداست، رایجترین نوع بازسازی ابنیه با سبقه تاریخی به‌ شمار می‌آید.   چنانچه پیش از این نیز گفته شد برای بازسازی ساختمان خود باید قواعد و قوانینی را به طور کامل شناخته و به انجام برسانید. به همین دلیل برای آشنایی بیشتر شما در ادامه به معرفی برخی از اصطلاحات و اطلاعات کلی در این رابطه که در بسیاری از منابع آمده است می پردازیم: قبل از هر چیز باید تصمیم خود را برای ملک مورد نظرتان را بگیرید تا بتوانید به بازسازی ساختمان بپردازید. احتمالا در زمان بازدید کارشناس از ملک و بنا به شما خواهد گفت که چه قسمت‌ هایی از بنا نیاز به بازسازی دارد. مراحلی که باید دربازسازی ساختمان در مشهد و کلانشهرها انجام میدهید در منابع بسیاری به شکل اختصاصی نام برده شده اند که آنها را میتوان اینگونه بیان کرد:
  • درک و پی بردن به نظرات کارفرما و هم چنین ارائه یک طرح پیشنهادی توسط تیم طراحی برای بازسازی ساختمانی که به شما سپرده شده است.
  • بازسازی نمای ساختمان مورد نظر متناسب با درخواستهای کارفرما (سبک و متریال مورد نظر کارفرما)
  • به توافق رسیدن در رابطه با طرح مورد نظردر جلسات متعدد تیم طراحی و کارفرما و ازبیلت کردن نقشه نهایی.
  • سپس انجام هماهنگی ‌های لازم با کارفرما برای ارائه برنامه زمان‌ بندی انجام بازسازی
  • در نهایت عقد قرارداد و دریافت یک مبلغ به عنوان پیش پرداخت برای شروع فرآیند بازسازی.
در صورتی که نیاز به ایجاد تغییر در نمای ساختمان دارید باید نمای ساختمان را تخریب نمایید. در ادامه باید به این مسئله اشاره کرد که بعد از طی مراحل گفته شده، ساختمان شما از نظر کم و کسری مورد بررسی قرار خواهد گرفت. مواردی مثل کلید، پریز، شرآلات، چراغهای روشنایی و سایر وسایلی که باید تهیه شوند و یا در حین انجام کار دچار صدمه گشته اند رفع اشکال شده و کار در نهایت به صورت دقیق محاسبه شود. بازسازی ساختمان در مشهد

هزینه ها و مسائل مالی

معمولا هزینه هایی که برای بازسازی ساختمان مطرح میشوند از دغدغه های بسیاری از افراد به شمار میروند. در اینجا باید گفت که برخی از هزینه ها بر اساس میانگینی که در هر شهری وجود دارد تعیین میشوند. قطعا برند و شرکت سازنده مصالح هر کدام از بخش های کار شده نیز بی تاثیر نیست. با این حال بخش دیگری از هزینه ها به اجرت باز میگردد. اجرتها به دو روش روزمزد و کنترات پرداخت میگردد. روش روزمزد معمولا در رابطه با پروژه هایی اعمال میشوند که دارای متراژ بالایی نیستند. به همین دلیل نیز استفاده از این روش به صرفه تر خواهد بود. روش دوم که کنترات نام دارد نیز دارای سرعت بسیار بالایی بوده و پیمانکار نیز اشتیاق بالایی برای کار پیدا میکند تا دستمزد خود را سریعتر دریافت نمایند. این روش در بازسازی ساختمان در مشهد و شهرهای بزرگ بسیار متداول است. بازسازی ساختمان در مشهد

جهت بازسازی ساختمان در مشهد با ما تماس بگیرید.

 
گروه معماری ارج آرک

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *